pátek 19. května 2017

Šaty pro poutníky




Moje hodnocení: 76%

autor: Irena Závacká
originální název: Šaty pro poutníky
série / díl: Šaty / 3.
žánr: historický román, česká literatura
nakladatelství: MOBA
počet stran: 320
rok vydání: 2017
vazba knihy: vázaná, bez přebalu
původ: recenzní výtisk
čteno: březen 2017

***

Ijnet řeší složitou situaci jak v pracovním, tak v osobním životě. Sapetra, dodavatel barviv na látky a druh Ijnetiny nejlepší přítelkyně, je vězněn v dalekém Mennoferu. A Kemnet, otec Ijnetiny dcery, má stále zapovězen vstup do Vesetu. Její pouť začíná cestou do Mennoferu, pokračuje přes Sinaj a město Abdžu, kde se shledává s milovaným Kemnetem, a končí zpátky v hlavním městě Vesetu. Ijnet však vidí věci jinak než dříve, a snad i ona sama se změnila.



Poslední dobou čím dál častěji narážím na tvorbu českých autorů a jsem moc ráda, že se jim docela obstojně daří bořit mýtus o jejich neschopnosti psát dobré a zajímavé knihy - teda alespoň v mých očích!


V případě Šatů pro poutníky jsem nevědomky nastoupila do rozjetého vlaku, jedná se totiž již o třetí knihu série ze starověkého Egypta, ve které se nám v hlavní roli představí Ijnet, paní šatů z města zvaného Veset. Když se jednoho dne na prahu jejího domu objeví dva pocestní a předají jí zprávu o zajetí jejího dodavatele barev a milého její přítelkyně v jedné osobě, rozhodne se vydat na cestu s jediným cílem - přivést ho zpět. Shodou okolností se k ní přidá i její přítel, známý výrobce paruk, Dedi a dobrodružství může začít!


Téměř od chvíle, kdy jsem se poprvé začetla do této knihy jsem přemýšlela, čím je mi tak povědomá. Netrvalo dlouho a vzpomněla jsem si na sérii Záhady porodní báby od spisovatele Sama Thomase, kterou taktéž vydává nakladatelství MOBA. V obou případech je hlavní hrdinkou silná žena, která se o sebe umí postarat, nebojí se říct svůj názor a bojuje za své blízké. Tento typ hrdinek je mi velmi blízký a vždy mě potěší, když na nějakou takovou v knize narazím. Nejsem historik a nemám tušení, zda by bylo možné, aby taková žena ve starověkém Egyptě mohla žít a podnikat, ale tento fakt mi příjemné okamžiky při čtení nijak nekazil...


Kniha je velmi čtivá a autorka má styl psaní, který mi vyhovuje. Příběh plynule odsýpá, nikde "nedrhne". Počínání postav je, s ohledem na jejich charaktery, příjemně normální. Potěšil mne i dobrodružný ráz této knihy. Ijnet na své výpravě zažije opravdu hodně zajímavých okamžiků, seznámí nás s egyptským božstvem, nahlédneme s ní do posvátných chrámů, zjistíme něco málo o tehdejší medicíně ( v jednu chvíli se mi i zvedl žaludek! ) a neochudí nás ani o špetku té lásky...


Příběhu se tedy rozhodně nedá upřít pestrost. Asi nebude špatné, připravit se na malou porci naivity a možná až příliš velkou dávku štěstí, které hrdiny provází doslova na každém kroku... Ale když vezmu v potaz, ke kolika bohům se hrdinové během příběhu modlí, je to vlastně celkem pochopitelné. Pokud tedy máte chuť pustit se do oddechové literatury, prožít dobrodružství a užít si šťastný konec, tato kniha je pro vás ta pravá!


Katniss




Mnohokrát děkuji nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku!
Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat