čtvrtek 9. února 2017

Černooké Zuzany



Moje hodnocení: 78%

autor: Julia Heaberlin
originální název: Black-Eyed Susans
žánr: thriller, detektivní, psychologický
nakladatelství: Omega
počet stran: 384
rok vydání: 2017
vazba knihy: pevná s přebalem
původ: recenzní výtisk
čteno: leden 2017

***

Píše se rok 1995. Šestnáctiletá Tessie Cartwright, zdravá, šťastná, mladá hvězda školního týmu, je v blízkosti svého domova ve Fort Worth unesena. O více než 30 hodin později je nalezena zraněná, zbitá a částečně zahrabaná v hrobě na poli, které je pokryto kobercem z květin, známých jako černooké Zuzany. Není tam sama, v hrobě je nalezna další mrtvá studentka a kosti dalších dvou obětí. Senzacechtiví novináři oběti nazvou právě podle oněch květin, které na hrobě rostou. Jedinou z černookých Zuzan je i Tessie – jediná dívka, která přežila. Tak začíná brilantně koncipovaný a mistrně napsaný thriller Julie Heaberlin je o boji jediné křehké dívky proti všemocnému zlu.



Tak tato kniha mne zaujala na první pohled. Nejenom svojí, opravdu krásnou obálkou, ale především její anotace u mě vzbudila obrovskou zvědavost! Jen tak pro představu...


Mladá, šestnáctiletá dívka je nalezena v hrobě, spolu s dalšími, mrtvými ženami, na rozdíl od nich však ještě dýchá. Spolu s těly byly všude kolem nalezeny i žluté květiny s černým středem. tzv. Černooké Zuzany. O tomto hrůzném nálezu se brzy dozví lidé v celém státě a dívkám ( mrtvým i té živé ) od té doby nikdo neřekne jinak, než Zuzany. Vrah byl poměrně záhy dopaden, usvědčen a odsouzen k trestu smrti. Mají ale toho pravého? Uplynulo několik let a blíží se doba popravy usvědčeného vraha, Tessie ale zpytuje svědomí. Pokud ve vězení sedí skutečný vrah, kdo jí tehdy, pár dní po jeho uvěznění, zasadil pod okno Černooké Zuzany a zanechal výhružný dopis v lahvičce od léků?


Jeden z hlavních důvodů, proč jsem si chtěla knihu přečíst byl ten, že se mělo jednat o thriller, což je můj oblíbený žánr, slibující mrazivé napětí a strhující děj. "Zuzany" bych však za thriller rozhodně neoznačila. Podle mne se jedná spíše o velmi povedený, detektivní příběh. Skutečnost, že jsem nedostala to, co jsem očekávala, mě ze začátku trochu zklamala, ale velmi brzy bylo mé zklamání vystřídáno nadšením...


Děj je vyprávěn ve dvou časových rovinách. První zachycuje Tess v současnosti s její rozsáhlou ztrátou paměti, snažící se přijít na to, zda před lety nepomohla usvědčit nevinného člověka. V té druhé se vracíme zpět do roku 1995 a postupně zjišťujeme, co se dělo poté, co byla Tessie nalezena. A tady se asi stala ta chyba, která z potenciálního thrilleru udělala spíše detektivku. Kdyby se děj vracel do chvíle, kdy byla Tessie unesena a ukazoval nám, co se s ní dělo, zašel by do hloubky a více nám představil vraha a jeho myšlení, dal by se z tohoto příběhu vytvořit velmi zajímavý thriller, takto to ale nefungovalo...


Nicméně i přes to musím uznat, že se mi celý příběh vryl pod kůži, bavil mě, v myšlenkách jsem se k němu vracela každou volnou chvíli, kterou jsem nemohla věnovat čtení a celkově jsem si jej velmi užila. Jedinou chybou této knihy je v mých očích to, že slibuje být něčím, čím není. Jinak jí nemám co vytknout, dokonce i hlavní hrdinka mi byla sympatická!


Pokud tedy máte rádi podobné, napínavé a překvapující příběhy, rozhodně neváhejte! Čekáte-li však mrazivý a dechberoucí thriller, mohli byste být zklamaní...


Katniss



Za poskytnutí tohoto recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega a knihkupectví Knihy Dobrovský. Více informací o knize najdete například na stránkách nakladatelství Omega a zakoupit si ji můžete zde.

4 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze! :) Zuzany se mi také líbily a jak říkáš, v myšlenkách jsem se k nim vracela, když jsem nemohla číst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! ;)
      Přesně tak, dokáže k sobě člověka připoutat...

      Vymazat
  2. Když to budu čistě brát jako detektivku, možná by to opravdu mohlo být zajímavé, půjčíš mi ji?:D

    OdpovědětVymazat