úterý 18. srpna 2015

Duel




Moje hodnocení: 68%

autor: Arnaldur Indridason
originální název: Einvígið
série / díl: Erlendur / 12
žánr: severská krimi
nakladatelství: MOBA
počet stran: 310
rok vydání: 2015
vazba knihy: hardback
původ: recenzní výtisk od nakladatelství MOBA

***

Reykjavík v létě 1972 doslova pulzuje. Všude je cítit nervozita a napětí. Celé město žije mistrovstvím světa v šachu, protože uprostřed studené války se Rus Boris Spasskij utkává se svým americkým vyzyvatelem Bobbym Fischerem. Když přípravy na jejich duel vrcholí, je v jednom z kin nalezen mrtvý mladík. Probodnutý nožem. Všichni jsou tím šokováni. Z jakého důvodu by někdo vraždil sedmnáctiletého chlapce? Má jeho tragická smrt něco do činění s duelem velmocí na šachovnici? Nebo za tímto strašným činem vězí něco úplně jiného?


Nikdy jsem nečetla detektivky ani kriminálky. Absolutně se nezajímám o politiku a šachy nikdy nebyly mojí oblíbenou hrou. Přijde mi tedy nemožné, aby na mne udělala dojem kniha, jejíž hlavní témata jsou pro mne nezajímavá a snad i trochu nudná. Opět jsem se ale utvrdila v tom, že ve světě literatury a knih není nemožné nic, jinak řečeno, možné je vše!

Příběh této knihy nás zavede do Reykjavíku roku 1972. Právě se zde odehrává mistrovství světa v šachu a jen málokdo se zajímá o dění kolem. To se ale změní ve chvíli, kdy je v místním kině nalezen sedmnáctiletý mladík s probodnutým tělem. Vyšetřování jeho vraždy se ujme velmi schopný a sympatický kriminalista, s téměř fotografickou pamětí, Marian Briem se svým kolegou. Marian je velmi houževnatý a jde si tvrdě za svým cílem, nezajímají ho politické pletichy, ani příkazy nadřízených, které mu připadají scestné a nelogické. Jediné o co mu jde, je najít, chytit a potrestat chlapcova vraha. A to i v případě, že jím bude někdo z horních příček pomyslného žebříčku, politicky důležitých lidí.

Od samého začátku se příběh ubírá svižným tempem, každá kapitola má co nabídnout a mé představy o tom, jak se při čtení budu asi nudit se téměř okamžitě rozplynuly. Ze začátku mi chvílemi dělala problém orientace v postavách, všichni si tu totiž tykají a tak je někdy těžké odhadnout, zda se navzájem již znají, nebo se vidí poprvé v životě. Po pár desítkách stran jsem si ale zvykla a přišlo mi to docela příjemné a zajímavé.

Celá kniha je vyprávěna ve dvou dějových liniích. Jedna se týká šachového mistrovství a řešení případu, ta druhá nám přibližuje hlavní postavu detektiva Briema. Vracíme se v ní časem do jeho dětství, kdy jako malý chlapec bojoval se zákeřnou TBC a pobýval v dánském sanatoriu pro děti s tímto onemocněním. Tato dělová linka mi přišla jako velmi milé a pozitivní zpestření děje a rozhodně si u mne vysloužila body navíc!

Při čtení této kriminálky si přijdou na své hlavně milovníci šachů a politicko-detektivních příběhů. Jak jsem již zmínila, není to zrovna šálek mé kávy, ale i přes to mne kniha dokázala zaujmout a v jistých částech dokonce i pohltit. Přečetla jsem ji během třech odpoledních posezení u čaje a rozhodně nelituji toho, že jsem po ní sáhla. Přiznávám, že mám raději knihy, ve kterých je víc akce a napětí, ale to neznamená, že se mi kniha nelíbila. A pokud jste zrovna vy milovníky detektivních příběhů, neváhejte a dejte tomuto příběhu šanci, stejně jako já. Věřím, že nebudete zklamáni...

A na závěr se musím svěřit s naprostou okouzleností mé osoby a to díky zpracování této knihy. Ta obálka je božská! Na pohled i na pohmat, držet ji v ruce je neskutečné potěšení. Její papírový přebal má takový ten muchlací povrch a já se při čtení několikrát přistihla, jak ho nevědomky hladím! MOBA prostě ví, jak má vypadat krásná kniha a to nejenom zvenku, ale i uvnitř.

Mnohokrát děkuji nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku, velmi si této příležitosti vážím!

Knihu DUEL si můžete zakoupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat