neděle 24. května 2015

RC: Legenda




autor: Marie Lu
originální název: Legend
nakladatelství: CooBoo
žánr: YA dystopie
série / díl: Legenda / 1.
počet stran: 279
rok vydání: 2013
vazba knihy: hardback
původ: moje knihovnička, TBR 2

***

Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day naproti tomu vyrůstal ve slumu a už ve svém mladém věku je nejhledanějším zločincem Republiky. Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr Juny, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.


Legenda není ani zdaleka první dystopií, kterou jsem měla tu čest číst. Tento žánr mě baví a poslední dobou k němu tíhnu čím dál víc. Nejvíc mne na těchto knihách láká myšlenka, že jde sice o smyšlený svět, ale není vyloučeno, že to tu za pár let bude přesně takhle vypadat. Je to vlastně takový výlet do jedné z alternativních budoucností.


Legendu jsem si vylosovala ze své Sklenice plné knih a měla jsem z toho vážně velkou radost. Nejedná se sice o žádnou žhavou novinku, takže je možné, že už jste ji téměř všichni stihli přečíst a pokud ne, třeba vás inspiruji a přiměji k jejímu přečtení. Sama jsem si ji pořídila celkem nedávno, ale o jejím přečtení jsem uvažovala už velmi dlouho.

Jedná se tedy o příběh z budoucnosti, kde je společnost rozdělená na dva tábory, které proti sobě válčí. Republika je vám představována jako ta dobrá, zatímco Patrioti jsou ti zlí. Ale je to opravu tak černobílé? Příběh je od začátku vyprávěn ze dvou úhlů, jeden pohled na svět vám nabízí patnáctiletý Day, nejhledanější zločinec Republiky a zároveň vzor mnoha lidí. Ten druhý naopak, také patnáctiletá, June, která je díky bezchybně ukončenému testu považována za zázračné dítě a Republika s ní má velké plány. A osud tomu tak chtěl, aby se tihle dva, za ne zrovna přívětivých okolností, dali dohromady. 

Jejich věk tu uvádím zcela záměrně, protože to je faktor, který této knize, v mých očích, ubírá na kráse. Myslím, že je hodně důležité zmínit se tu o tom, pro jakou věkovou skupinu je tato kniha určená, protože je to tu hodně patrné. Čtenáři od 10-ti zhruba do těch 16-ti, možná i 20-ti let budou nadšení. Já už tolik nebyla, ale jedná se tu spíše o myšlení hlavních postav a jejich vzájemný vztah, než o prostředí či hlavní zápletky, ty jsou skvělé. V takovýchto příbězích se mi líbí lehce sexuální narážky a myšlenky hlavních hrdinů, ale tady zločinci sní pouze o polibcích, což je i na patnáctiletého, v této době, dost málo a právě při čtení jedné takovéto scény jsem si uvědomila, že čtu vlastně o dětech. Možná teď budu vypadat jako nějaký zvrhlík, ale chybělo mi tu i víc krutosti a lépe vykreslené scény s násilím, což u mě vyvolává silné emoce, které, alespoň dle mého názoru, ke čtení opravdu dobré knihy patří.

Vím, že tato kniha patří do kategorie YA literatury a proto jsem v jejím hodnocení shovívavá, i když musíte uznat, že jsou knihy tohoto žánru, které mi jsou schopné dát to, co od nich očekávám. Legenda mne ovšem nezklamala a nabídla mi čtivý příběh plný akce, který rozhodně stojí za přečtení a dokonce mne přiměl i ke koupi dalších dílů. Třeba mne ještě mile překvapí.


Máte-li rádi akční dystopie, alespoň z poloviny tolik jako já, a nevadí vám lehce dětský podtext ve vztahové lince hlavních hrdinů, neváhejte. Myslím, že zklamaní rozhodně nebudete. Kniha je takové lehké a příjemné čtení na dvě odpoledne a rozhodně vám má co nabídnout!


Celkové hodnocení: 86%

Žádné komentáře:

Okomentovat