čtvrtek 16. dubna 2015

RC: Než jsem tě poznala




autor: Jojo Moyes
originální název: Me Before You
nakladatelství: Ikar
žánr: společenský román
počet stran: 407
rok vydání: 2013
vazba knihy: hardback / paperback
původ: půjčeno z knihovny


***

Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud. Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivního Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise… 
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.




V recenzi na knihu Poslední dopis od tvé lásky jsem tvrdila, že si od autorky Jojo Moyes, v brzké době, zase něco přečtu a protože jsem se na ten okamžik opravdu hodně těšila, uběhlo jen pár dní a já se pustila do, všemi opěvované knihy s názvem, Než jsem tě poznala...


Kniha má opět nádhernou obálku a to jak ta v pevné vazbě, jíž jsem četla já, tak i ta v brožovaném vydání, která se mi výjimečně líbí víc než zmiňovaný hardback. Já prostě miluji stromy a když se objeví na obálce nějaké knihy, moc mě to potěší a zároveň zaujme. Z této knihy ovšem nedělá brilantní dílo obálka ( i když velkou měrou přispívá ), nýbrž příběh ukrytý uvnitř. Věděla jsem, že se mi bude kniha líbit, ale že bude jednou z nejlepších co jsem kdy četla, to mne ani ve snu nenapadlo. Měla jsem ji půjčenou z knihovny, netrvalo ale dlouho a já byla rozhodnutá, že si tento skvost musím pořídit domů, abych po něm mohla sáhnout kdykoliv budu potřebovat pohladit po duši.


Ještě nikdy se mi nestalo, že bych se s nějakou postavou ztotožnila tak moc, jako s Louisou. Pár lidí z mého okolí, kteří knihu četli, mi dokonce řeklo, že jim Louisu připomínám. Ani nevíte jak moc mě to potěšilo. Louisa je chytrá, výřečná, vtipná, odhodlaná, tvrdohlavá a hlavně velmi citlivá a vnímavá, mladá žena ( jsme stejně staré ). Líbí se mi její uvažování, jednání, to jak racionálně řeší problémy a především to, jak si dokáže získat Willa. Will je také osobnost s nepřehlédnutelným charakterem a charizmatem. Postihlo ho opravdu velké neštěstí a ani já sama si netroufám odhadnout, jak bych se chovala, nebo přemýšlela, být na jeho místě. Je úžasné sledovat, jak pomalinku, ale o to silněji, se jejich vztah vyvíjí. Kde jinde by jsme mohli najít pravou a ryzí lásku, než právě tady?



"Může se tomu píchnout kolo?" pokývla jsem směrem k vozíku. "Protože já nemám tušení, kam bych na to přidělala hever."



To co dává příběhu opravdu velkou hloubku a sílu není citová vazba mezi hlavními postavami, nýbrž úkol, který si Louisa předsevzala splnit a na kterém, doslova závisí Willův život. Will je totiž rozhodnutý podstoupit eutanazii... Od začátku až do samého konce jsem doufala a věřila, že Louisa ve svém snažení uspěje. Jestli se tak stane, nebo ne, si ale budete muset přečíst sami...



Kniha je neuvěřitelně poutavá, čtivá a místy opravdu vtipná, přečetla jsem ji jedním dechem a nemohla jsem se od ní odtrhnout. Ani na vteřinu mne nenapadlo něco jí vytýkat, nedala mi jedinou šanci o ní pochybovat, nebo se snad nudit a já ji, nejenom díky tomu, miluji a zařazuji na pomyslnou poličku mých nejoblíbenějších knih!


Celkové hodnocení: 100%

1 komentář:

  1. Opravdu nádherná kniha. Dojemná a plná emocí. Brečela jsem jako želva, smála jsem se a byla plná naděje. Všechny city se mě dotkly tak skutečně, jako by to byla realita. Celkem dlouho jsem se z toho dostávala. :o)) Tak to bylo dokonalé. A taky proto se bojím pustit se do dalších knih od této autorky. Vím, že budou tak dokonalé, že mě to zas položí...

    OdpovědětVymazat